- Автентичні смаки України
- Нематеріальна спадщина
-
Елементи нематеріальної спадщини
- Оперні театри
- Дерев’яні церкви
- Музеї просто неба
- Про проект
- Youtube
UaEn
Створено за підтримки
Google Україна
Автор
Ірина БатирєваБатирєва Ірина Миколаївна, кандидат історичних наук, етнолог; перший заступник генерального директора Національного музею «Меморіал жертв Голодомору». У 2006-2018 рр. працювала асистентом, старшим викладачем та доцентом кафедри історії та культури України факультету історії, етнології і права Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Брала активну участь у створенні та функціонуванні етнографічного музею Народознавчого центру, Рукописного фонду Навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля при кафедрі історії та культури України та Музею етнології Поділля Музейно-просвітницького центру Вінницького державного педагогічного університету.
Кандидатська дисертація на тему: «Традиційна культура Поділля у дослідженнях другої половини ХІХ – початку ХХ століття» за спеціальністю «етнологія». Науковий керівник – Борисенко Валентина Кирилівна, етнолог, доктор історичних наук, професор.
Співпрацює з Інститутом українознавства (Київ), Національним музеєм «Меморіал жертв Голодомору» (Київ), Інститутом етнології та культурної антропології Варшавського університету (Варшава, Польща). Учасник чотирьох та керівник восьми етнографічних експедицій у різні населені пункти Вінницької області, співорганізатор чотирьох українсько-польських експедицій у с. Мурафа Шаргородського району Вінницької області. Є учасником спільного німецько-українського проекту «Повернення в колективну пам’ять суспільства забутих груп жертв Другої світової війни Вінницького регіону», досліджуючи питання шталагу № 329.
Коло наукових інтересів: краєзнавство, етнографічне музеєзнавство, аграрна культура українців, культурна антропологія, урбаністика, усна історія.
Є автором близько 40 публікацій з досліджень традиційної культури Східного Поділля другої половини ХІХ – початку ХХ століття, аграрної культури Вінниччини, етносоціальних, демографічних, історико-культурних процесів у регіоні в другій половині ХХ – на початку ХХІ століття.
Старовинне козацьке містечко Опішне (Опішня) Зіньківського району Полтавської області – один із наймогутніших і найславетніших центрів культурної самобутності українців – називають гончарною столицею України.
Це унікальний осередок керамічного виробництва в Україні з власним творчим обличчям і неповторним історично сформованим асортиментом ужиткових та декоративних виробів. Гончарство у найвищому місті Полтавщини, що стоїть на семи горбах, утворених Ворсклою, і пам’ятає битву зі шведами, розвивається впродовж трьох тисячоліть. Віковий доробок гончарів – одне з джерел формування національної культури, зафіксована в глині духовність. На початку ХХ століття тут було майже 1000 гончарів. Їхні вироби розходилися по навколишніх селах і далеко від Полтавщини.
Ще наприкінці ХІХ століття до витворів місцевих гончарів почав пильно придивлятися весь цивілізований світ. Їхні вироби знайшли своїх шанувальників-колекціонерів. Відомі випадки, коли посуд у гончарів забирали ще теплим прямо з горна. На початку ХХ століття російський консул у Лондоні повідомляв Зіньківській повітовій земській управі про велику популярність опішнянської кераміки в Англії й буквально благав збільшити її постачання на європейські ринки. Найбільші музеї Російської імперії, країн Європи та Америки відряджали спеціальні експедиції до Опішного з метою формування власних колекцій. У 1894 році в Опішному відкрито першу в Лівобережній Україні земську зразкову гончарну майстерню, що стала до сьогодні єдиним осередком розвитку гончарного шкільництва в Україні.
Опішненські майстри створювали шедеври у найкращих місцевих традиціях із яскравим місцевим колоритом. Традиційно виготовляють у Опішні повсякденну, а також різноманітну святкову кераміку. Це і поливаний мальований декоративно-побутовий посуд (горщики, глечики, макітри, миски, дзбанки, куманці, барильця, баклаги), і посуд, розписаний у техніці ріжкування або фляндрівки, переважно рослинним орнаментом, і фігурний декоративний посуд скульптурного характеру зі стилізованим зображенням тварин (леви, барани, бики, коники, півні). Посуд має надзвичайно різноманітний асортимент, пластичною досконалістю форм, яскравістю барв і високими технічними якостями. Особливою є керамічна скульптура малих форм – вироби, зліплені із гончарних деталей, та розписані чи оздоблені фактурним ліпним декором і кольоровими поливами (вершники, коники, молодиці, парубки, різні композиції з фігур людей чи тварин). Різноманітністю позначені дитячі глиняні іграшки (кізочки, рибки, круторогі баранчики, відгодовані свинки, гривасті леви, півники, коники, іграшки-пищики). Багато уваги надається декоруванню виробів. Опішненська кераміка приваблює композиційною яскравістю, різноманітністю форм, технічними прийомами, різнобарв’ям орнаментів, витонченістю і багатством кольорових співвідношень.
Серед покладів багатьох керамічних глин місцеві майстри використовують глину сірого кольору, яка після випалювання стає світло-жовтою. Після ліплення глина майже тиждень висихає в природних умовах. Потім відбувається процес випалювання, обробки глазурями чи розмальовування – і знов випалювання. Виготовляють виріб не менше 30-40 днів.
Опішненське гончарство багатоманітне у своїх стильових, функціональних та художніх виявах. Опішнянський посуд вирізняється тонкостінністю, дво-трикольоровим розписом у вигляді кривулин, рисочок, крапочок, а також рослинних орнаментів – квітами, листям, ягодами, віночками. Відома місцева техніка розпису – фляндрівка. Колірна гама таких орнаментів – сполучення білого, червоного, зеленого, коричневого кольорів із невеликою кількістю чорного. По-особливому розписують тут іграшки: це «гілка» на спині тварини, «кривулька з накапуванням» по обох боках, а також «сонце» на грудях тварин. Такий розпис – візитівка місцевої іграшки.
Опішнянський розпис – це здебільшого контурний рослинний орнамент: квіти, ґрона, колоски, гілки у вигляді букетів і віночків. Розпис виконують ангобом, а потім виріб покривається поливою. Традиційна ж опішнянська кераміка часто була нефарбована або в натуральних тонах глини.
Серед гончарів були і чоловіки, і жінки, а також такі майстри, які займалися більше розписом кераміки – жінки-малювальниці. Найбільш знані сьогодні гончарі – Михайло Китриш, Василь Омеляненко, династія Пошивайлів, майстриня іграшки Ганна Діденко. В Опішні діють приватні гончарні художні майстерні відомих українських митців, заслужених діячів народної творчості України – Михайла Китриша, Василя Омеляненка, Миколи Пошивайла. А почалася опішнянська кераміка з імен майстрів Федора Чирвенка, Івана Гончаря, Івана Гладиревського, Юхима Резника. Творчість восьми гончарів Опішні відзначено почесним званням «Заслужений майстер народної творчості України», трьох – Державною премією України імені Тараса Шевченка.
Найбільший музей гончарства в Україні в Опішному (фото 13) вразив посла Польщі в Україні Єжи Бару (1999 рік) своїми майстрами та живою, глибинною народною традицією. Заснований музей у 1986 році, а з 2001-го – це Національний музей-заповідник українського гончарства. У його складі працюють Інститут керамології, Центр дослідження українського гончарства, Національний архів українського гончарства, гончарська книгозбірня України, меморіальні садиби майстрів О. Селюченко та Пошивайлів, державна спеціалізована художня школа-інтернат «Колегіум мистецтв у Опішному». На подвір’ї музею розкинувся гончарський етнопарк – галерея монументальної й садово-паркової глиняної скульптури. Їхні автори – митці з різних міст України, переможці всеукраїнських гончарських фестивалів, що проводяться в Опішному.
У лютому 2018 року опішнянську кераміку було включено до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини, що передбачає здійснення заходів з її охорони Національним музеєм-заповідником українського гончарства та приватним підприємством «Гончарний круг».
Віримо, що на нашому сайті Ви знайшли багато нового і цікавого, а, можливо, й стали справжнім експертом та готові передавати знання і традиції українського народу. Щоб упевнитися в цьому, радимо пройти тест.
На цій сторінці використано матеріали та світлини Національного музею-заповідника українського гончарства та Національного архіву українського гончарства в Опішному; авторські фото С. Коровайного.