- Автентичні смаки України
- Нематеріальна спадщина
-
Елементи нематеріальної спадщини
- Оперні театри
- Дерев’яні церкви
- Музеї просто неба
- Про проект
- Youtube
UaEn
Створено за підтримки
Google Україна
Автор
Ірина БатирєваБатирєва Ірина Миколаївна, кандидат історичних наук, етнолог; перший заступник генерального директора Національного музею «Меморіал жертв Голодомору». У 2006-2018 рр. працювала асистентом, старшим викладачем та доцентом кафедри історії та культури України факультету історії, етнології і права Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Брала активну участь у створенні та функціонуванні етнографічного музею Народознавчого центру, Рукописного фонду Навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля при кафедрі історії та культури України та Музею етнології Поділля Музейно-просвітницького центру Вінницького державного педагогічного університету.
Кандидатська дисертація на тему: «Традиційна культура Поділля у дослідженнях другої половини ХІХ – початку ХХ століття» за спеціальністю «етнологія». Науковий керівник – Борисенко Валентина Кирилівна, етнолог, доктор історичних наук, професор.
Співпрацює з Інститутом українознавства (Київ), Національним музеєм «Меморіал жертв Голодомору» (Київ), Інститутом етнології та культурної антропології Варшавського університету (Варшава, Польща). Учасник чотирьох та керівник восьми етнографічних експедицій у різні населені пункти Вінницької області, співорганізатор чотирьох українсько-польських експедицій у с. Мурафа Шаргородського району Вінницької області. Є учасником спільного німецько-українського проекту «Повернення в колективну пам’ять суспільства забутих груп жертв Другої світової війни Вінницького регіону», досліджуючи питання шталагу № 329.
Коло наукових інтересів: краєзнавство, етнографічне музеєзнавство, аграрна культура українців, культурна антропологія, урбаністика, усна історія.
Є автором близько 40 публікацій з досліджень традиційної культури Східного Поділля другої половини ХІХ – початку ХХ століття, аграрної культури Вінниччини, етносоціальних, демографічних, історико-культурних процесів у регіоні в другій половині ХХ – на початку ХХІ століття.
На берегах мальовничої річки Говтва, на Полтавщині, розташоване містечко Решетилівка – один із найвідоміших сучасних центрів народних промислів України, що набув розквіту в ХІХ столітті.
Саме тут зародилася традиція вишивати білими нитками по білій тканині, відома як технологія виконання вишивки «білим по білому», або «біллю». Вважають, що й назва Решетилівки походить від вислову «решетити тканину». Щоб замаскувати шви при з’єднанні двох частин, тканину «решетили» (вишивали мережки). Настилування «біллю» існує відтоді, як існує тканина і полотняне переплетення.
Один з найдавніших зразків орнаменту білою лічильною гладдю, у поєднанні з виколюванням та мережкою, маємо на чернігівському рушнику 1746 року, що зберігається в Чернігівському краєзнавчому музеї. З часом ця оригінальна вишивка поширилася в усіх етнографічних регіонах України, стала візитівкою Полтавщини та брендовою для української культури. Вишивка «білим по білому» розрахована як на сприйняття здалеку, так і на тривалий уважний розгляд зблизька. При цьому розкривається все багатство і краса узорів, ювелірність їх виконання.
Традиційно «біллю» вишивали рушники, святкові, весільні чоловічі й жіночі сорочки. Сьогодні їх продовжують виготовляти з тонких прозорих тканин – льону, маркізету, батисту, шовку.
Особливістю решетилівської вишивки є поєднання рослинного та геометричного орнаментів – «барвінок», «хмелик», «морока», «курячий брід», «зозулька», найулюбленіші – «гілка», «ламане дерево». Геометричний орнамент складають найпростіші фігури: скісний і прямий хрест, квадрат, ромб, трикутник, зірчасті мотиви.
Особливістю є й одночасне поєднання п’яти-семи технік: «лишва», різні види «мережок», «вирізування», «виколювання», і, особливо, ювелірних технік «солов’їні вічка», «зерновий вивід», що збагачує художньо виражальні засоби орнаментальних композицій, надаючи їм схожості з мініатюрою, що робить її впізнаваною серед інших вишивок України. Для контрастності майстри додають небілені нитки або ж підфарбовані в попелясті тони («куниці»). Така вишивка створює рисунок високого рельєфу зі світлотіньовим моделюванням. Залежно від напрямку світла узор по-різному то відбиває, то поглинає світло, створюючи його багату гру.
«Ми передаємо цю традицію споконвіку,
наші матерi вміли вишивати – і наші діти навчилися від нас».
(вишивальниця Н. Іпатій)
Наприкінці ХІХ століття Решетилівка офіційно стала одним із центрів-осередків народного ткацтва, килимарства та вишивання в Україні. У 1905 році губернатор і земство заснували тут артіль з вишивання та гобеленства – Решетилівський ткацький навчально-показовий пункт, на базі якого у 1922 році утворилася художньо-промислова артіль «Троянда» з вишивальним цехом, а з 1926 року – артіль ім. Клари Цеткін.
Одна з найстарших решетилівських вишивальниць Фросина Ребрик відома тим, що у 1930-1940-х роках їй довелося вручати решетилівські рушники Максиму Горькому, Й. Сталіну та М. Хрущову. З 1960 року працювала фабрика мистецьких виробів зі школою майстрів.
Сьогодні носіями технології виконання вишивки «білим по білому» є майстри та викладачі Решетилівського художнього професійного ліцею, вишивальниці приватної майстерні «Соломія», вчителі Решетилівської дитячої школи мистецтв, Решетилівської гімназії ім.. І. Л. Олійника. У місті працює близько десяти приватних майстерень.
Сучасні вишивальниці – Надія Вакуленко, Лариса Пілюгіна, Ніна Іпатій стверджують, що вишивати білими нитками по білому полотну дуже складно, насамперед для очей, адже орнамент ніколи не наносять на тканину одразу. Спочатку майстриня малює свою «картинку» на папері, а потім, шляхом складного підрахунку, переносить малюнок на полотно. Через таку кропітку працю на один виріб витрачається від двох до шести місяців.
Опанування традиційних технік вишивки «білим по білому» – справа трудомістка, клопітка, тому секретам майстерності вчилися з раннього дитинства. Класичною технікою вишивання біллю є «лічильна гладь» або «лиштва», як називають її в Решетилівці. Лиштва при виконанні вимагає точного розрахунку ниток. Помилка на одну нитку порушує цілісність узору в цілому. Узор вишивають однією лиштвою, але найчастіше поєднують з ажурними техніками. За допомогою лиштви створюють геометризовані рослинні мотиви, характерні для вишивки.
Кожен елемент виконується самостійно, що дає можливість майстрам робити з окремих мотивів найрізноманітніші композиційні схеми, особливо при вишивці рукавів жіночої сорочки – то у вигляді декількох рядків гілок рослинного орнаменту, то розсипом певних мотивів у багатьох комбінаціях. Ця техніка дозволяє отримати виключно геометричні орнаменти. Існує і чимало мережок для оформлення вишиванок. Серед них: «стовпчик», «гречечка», «вівсяночка», «лучка», «ляхівка», «прутик з настилом», «чисна мережка», «безчисна мережка», «прорізний прутик». Орнаментальні композиції виконані мережкою зустрічаються як геометричні, так і рослинно-геометризовані.
Для рослинно-геометричних мотивів мережки характерна звивиста гілка з листочками та квітами. Мережка – один з цікавих засобів оздоблення тканини. Вона створює художній контраст ажурних узорів з полотном та рельєфною поверхневою вишивкою.
Ще однією найпоширенішою технікою є вирізування. Вирізування буває на 1, 3, 5, а то і більше квадратних дірочок. Узор щільно обшивається нитками, середина потім вирізується від чого на полотні утворюються чіткі ажурні квадратики. Ця техніка існує як самостійна, але найчастіше поєднується з іншими.
При вишиванні біллю або «білим по білому» утворюється малюнок високого рельєфу зі світлотіньовим ефектом. Залежно від напрямку вишивальної нитки покладеної на тканину по горизонталі чи вертикалі узор по-різному то відбиває, вбирає світло. Решетилівська вишивка «білим по білому» – своєрідний художній засіб, який асоціюється з красою морозних візерунків.
Дуже поширена в Решетилівці старовинна техніка «прорізний прутик», якою оздоблювали рушники і різний асортимент виробів. Ця техніка належить до прозоро-рахункової-прутикової групи технік тобто мережок. Але різниця між мережкою і «прорізним прутиком» полягає в тому, що в мережці нитки тканини витягуються тільки в одному напрямку, тобто горизонтальні або вертикальні, а в «прорізному прутику» і ті і другі.
Ще у 1920-х роках містечко здобуло світову славу на виставках українського мистецтва в Мюнхені, Парижі, Марселі, Брюсселі. Цікаво, що одного разу письменниці, етнографу Олені Пчілці довелося представляти на конкурсі в Парижі вишивку «біллю» майстрів решетилівської фабрики. Коли їй не повірили, що це робота людських рук, то О. Пчілка привезла туди майстринь, які просто вразили журі.
Саме решетилівські майстри у 1969 році виготовили сукню «білим по білому» для всесвітньо відомої італійської акторки Софі Лорен для зйомок фільму «Соняшники» (1970 рік), що проходили в селі Чернечий Яр біля Диканьки на Полтавщині. Потім цю сукню акторка демонструвала на подіумі в Римі. Нині копію сорочки Софі Лорен зберігають у Решетилівському краєзнавчому музеї.
Починаючи з 1992 року проводиться щорічний обласний фестиваль «Решетилівська весна», під час якого майстрині вишивки діляться своїми навичками з молоддю та аматорами. Вони є постійними учасниками закордонних, міжнародних, всеукраїнських виставок, конкурсів, симпозіумів, фестивалів та ярмарків («Барвиста Україна», «Зрима пісня України» м. Одеса, «Міжнародний туристичний салон», Всесвітній «Майстер фестиваль» м. Сеул, Корея, «Неділя культури в Туркменістані», «Неділя культури в Угорщині», «Ягелонський мистецький ярмарок» м. Люблін, Польща, «Дні України в Лондоні», «Родинні виставки в посольстві України в м. Париж (Франція), м. Софія (Болгарія), «Міжнародний фестиваль фолькльорного мистецтва у Туреччині, «Міжнародний фестиваль фолькльорного мистецтва «Родослав» м. Івано-Франківськ, Міжнародний фестиваль «Етностиль» м. Київ (мистецький арсенал).
Але поряд зі славою Решетилівки гостро постає проблема продовження традиції молодими майстрами. Тому у лютому 2018 року технологію виконання вишивки «білим по білому» селища Решетилівка Решетилівського району Полтавської області було включено до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України, що передбачає здійснення заходів з її охорони Решетилівським художнім професійним ліцеєм.
Віримо, що на нашому сайті Ви знайшли багато нового і цікавого, а, можливо, й стали справжнім експертом та готові передавати знання і традиції українського народу. Щоб упевнитися в цьому, радимо пройти тест.
На цій сторінці використано матеріали Решетилівського краєзнавчого музею, інтернет-сайтів http://reshetylivka.com.ua/, http://gobelen.in.ua/ та світлини авторських робіт вишивальниць Лариси Пілюгіної, Ніни Іпатій, Надії Вакуленко.